PeopleforAnimalsIndia

jaipur

Dag 5: Jaipur

Het avondeten van gisteren was heerlijk. Rianne's maag had er meer moeite mee ondanks dat het de dagen ervoor zo goed ging. Alles is er weer uitgekomen en nu zitten we aan het ontbijt. Banaan voor Rianne met thee en wij aan de toast met jam. Gurmeet zal al voor bij de ingang staan want hij wilde om 08.00 aanwezig zijn zodat we om half negen kunnen vertrekken. We krijgen vandaag een sightseeing door Jaipur en gaan het royal palace bezoeken.

Jaipur is heel druk en ook behoorlijk smerig. Overal afval op de straten en sommige kruispunten hebben een berg hiervan in het midden. De huizen ogen erg vervallen en sommige zijn half afgebouwd. Overal zijn mensen op straat en veel mensen slapen gewoon bij hun stalletjes op een simpel bed. Het is toch warm dus een deken is niet nodig. We rijden langs een meer met daarin het Water palace het Jal Mahal gebouwd in 1799 als een soort van zomerhuis. Je kunt er alleen per boot komen en we maken wat foto's. We passeren een tempel waarop de apen klimmen en gaan via allerlei kronkelwegen richting het Amber fort. Een groot fort waar vroeger een koning en soldaten gehuisvest waren. Gebouwd in 1558 en zeer goed behouden. Latere bijgebouwde huizen zijn al vervallen tot ruïnes. Je kunt als toerist via de hoofdingang per Olifant naar de binnenplaats rijden. Gurmeet weet de achteringang en aangezien de entree niets kost lopen wij via die ingang naar de binnenplaats en kunnen zo de olifanten in optocht zien komen en gaan. Zo zal het er misschien ook wel vroeger hebben uitgezien.

Terug richting de stad zien we ook in de winkelstraten olifanten lopen waarop je een rondrit kunt maken. Geweldig om te zien dat alles daar kan. We komen weer in de binnenstad van Jaipur en Gurmeet laat ons een atelier zien waar je gewoon je kleding kunt laten maken en natuurlijk ook kopen. Ze bedrukken daar met de hand stoffen en allerlei rollen liggen in de winkel. Toch even een sarie gepast en nu weet Rianne hoe ze haar sarie aan moet trekken. Heb daar een sjaal gekocht en een prachtige zomerjas. Rianne laat zich daar twee zomerjurken maken en die zijn om zes uur vanavond klaar. Onze chauffeur zet ons af bij ons hotel en gaat zijn toeter van de auto laten maken. Erg onhandig om iedere keer twee draadjes tegen elkaar aan te houden als je mee wilt toeteren in het verkeer. Tijd dus om aan onze blog te werken en alvast wat foto's uit te zoeken.

Om drie uur staat Gurmeet op ons te wachten, Rianne blijft in bed en probeert te slapen en hoopt dat haar buikklachten wat afnemen. Wij op weg naar het Royal Palace waar Roelof en ik oude kleding, wapentuig en de troonzaal van de Maharadja gezien. Daarna nam Gurmeet ons mee naar een edelsmid en een tapijtenmaker. Toen we rond zes uur klaar waren moesten we Rianne ophalen om met haar naar de kledingzaak te gaan voor haar jurken. Na een paar kleine aanpassingen en een uur later verliet ze met twee unieke zomerjurken de winkel. Nu maar hopen dat de zomer in Nederland zal komen, Rianne is er klaar voor.

Rond half acht zijn we bij ons hotel en nu een uur later wachten we op ons eten en kunnen we onze blog erop zetten. Morgen gaan we op weg naar een reservaat waar we tijgers in het wild hopen te zien.

Tot morgen

Ingrid

Fantastisch jullie verhalen! India blijft Incredible! Geniet er nog even van! Ik ben jaloers hoor, zou graag nog wat reizen door het verbazingwekkende land!

pa en ma

wat een andere wereld als hier. het is niet te bevatten maar de foto's laten het zien.ik geniet in stilte van de mooie dingen die jullie zien.
groetjes en kus mam.

Carolien

Wat heerlijk, wat zijn jullie weer eindeloos aan het genieten ! Het is jullie gegund. Veel plezier en ik hoop dat jullie inderdaad tijgers gaan zien !

Lieve groeten
Carolien