PeopleforAnimalsIndia

met z'n drieën

Delhi

Gisteren was het zover. De reis verliep zonder problemen en we waren iets eerder dan gepland op plaats van bestemming. Nadat we onze koffers hadden gehaald richting de uitgang op zoek naar onze chauffeur. we hadden al gedacht dat onze driver een bordje zou ophouden zodat we wisten wie hij zou zijn. Groot was de verrassing dat we inderdaad een bordje zagen maar het was Rianne die het hoog hield. Ze was door de chauffeur al om half 6 opgehaald en stond dus al geruime tijd te wachten tot wij zouden komen.

Gurmeet onze chauffeur hadden we snel gevonden en zoals afgeproken hebben we hem de helft betaald toen we bij 'woonadres' van Rianne aankwamen. Ondanks dat we moe waren hebben we daar een indische pannenkoek gegeten als ontbijt. Ganga wil je constant verwennen en ze is toch een soort van huismoeder daar. Na het ontbijt een wandeling gemaakt door Lodi garden, prachtig met tempels, bomen en bloeiende planten. De hitte was voor ons nieuw en we moesten ons snel aanpassen. Veel water drinken en zweten alsof de koppakking lek is. Het was een redelijke dag volgens Ri, bewolkt en iets lagere temperatuur, maar 40+ is zowieso voor ons heet.

Vanaf daar met de metro naar Dillihaat gegaan, een soort markt met allemaal kraampjes en lekkere eetstalletjes. Samen wat gedronken en Momo's (gestoomde kippasteitjes) gegeten die Rianne als lunch had besteld. Daarna wederom met de metro terug, wat op zich al een bijzonderheid is. Ivm veiligheid moet iedereen door een poortje en wordt je met detectie aparatuur onderzocht, je tassen moeten door een röntgenapparaat voordat je naar de haltes kunt.

Bij terugkomst kennis gemaakt met Ambika, die over de shelter gaat waar Rianne de afgelopen maanden zich heeft ingezet, en afgesproken dat we tussen 20.00 en 20.30 daar samen zouden eten. Onze chauffeur zou ons om 14.00 ophalen om naar de tempel Akshardham te gaan. Keurig op tijd aanwezig en nadat we ingestapt waren en de bocht door, panne met de auto. De stuurbekrachtiginsolie liep eruit en we moesten onverhoopt met de metro of taxi. Gurmeet had gezegd dat we dan maar een nota moesten vragen zodat hij ons terug zou betalen.

De Akshardham tempel was eenvoudig gezegd: ongelooflijk. Wat een sculpturen en beeldhouwwerk. We hebben onze ogen uitgekeken. Ook hebben we een tentoonstelling gezien over Bhagwan Swaminarayan. Prachtig gedaan met soort van Efteling achtige voorstellingen en film. Tegen 18.30 geprobeerd de metro te nemen. Maar het was zo druk dat we er weer uit zijn gegaan en toen alsnog een taxi hebben genomen. Ondanks dat je als toerist nog teveel betaald is het een schijntje van wat we thuis kwijt zouden zijn. Voor twee keer een rit van een dik half uur waren we in totaal zo'n 10 euro kwijt.

Aangekomen in het hotel snel gedoucht en frisse kleren aan en op naar het diner. Heerlijk gegeten met Ambika en mevr. G. en natuurlijk Rianne en Phillip. Rond half elf ging bij ons het kaarsje uit en zijn we naar ons hotel terug gelopen. Geslapen als een blok beton en morgenochtend haalt de chauffeur Rianne op en komen ons dan ophalen.

Dag twee:

Na een heerlijke nachtrust aan een toast ontbijt en daarna met Rianne naar de shelter waar ze de afgelopen maanden heeft gewerkt. Wat een verschil als je het zou vergelijken met een dierenasiel in Nederland. De mensen die er werken zijn aardig maar de omstandigheden laten te wensen over. Honden met en zonder pups, katten, magere kittens. koeien, ezels, ganzen, paar apen, duiven en paar varkens verblijven daar en worden zo verzorgd. Zoals Phillip had gezegd: we zijn behoorlijk gehard door wat we daar hebben gezien en meegemaakt, nadat ik had gezegd dat ik zo te doen had met een pup die alleen maar zat te kreunen (vermoedelijk pijn) en niet uitziende achterpootjes had. Zal wel een PTS geval worden. Nadat Rianne van iedereen afscheid had genomen, stroopwafels had uitgedeeld, getuigbrief van 'goed werk' ontvangen en een laatste ronde door de shelter vertrokken naar huis. Daar een lunch gehad en met onze chauffeur op weg naar Rarojini markt. Toen we daar aankwamen zagen we een 'stoepbarbier' en aangezien het scheerapparaat niet wilde werken vanochtend even vragen wat een scheerbeurt kost: 50 roepies (circa 75 cent) dus......... Roelof heeft zelden zo'n glad kinnetje gehad en de mannen die in tuktuks rijden stonden toe te kijken. De barbier vond het ook geweldig. Als je iets wilt kopen is Delhi toch een koopjes paradijs. kleding en schoenen voor prijzen je kunt je het niet voorstellen. Een suit gekocht, maar ja te klein, dus Rianne mag de top met sjaal hebben. Leuk op een witte broek. Had al mijn twijfels maar de verkoper nam mijn maat en daarna van het topje en had gezegd: deze is meer dan groot genoeg. Na de markt op weg naar huis voor een siesta.

Rond vier uur, we hadden ff een tukje gedaan, kwam Gurmeet ons halen en met ons drieën op weg naar de India Gate. Zoals Rianne al had gezegd je bent een rare verschijning voor de lokale bevolking. Op een gegeven moment vroeg een jonge knul aan Roelof of hij met hem op de foto mocht en er kwamen steeds meer. Inderdaad een grappig gezicht. Nog een grote donatie gedaan aan een school, 200 roepies (3 euro) en de mevr. van de school bedankte ons voor de regen die daarna uit de lucht viel. Heeeeeeeeeeerlijk wat een zaligheid. Het had al een hele tijd niet geregend. In de regen de Rajpath weg afgelopen naar de metro om naar Old Delhi te gaan. Een wereld van verschil met het deel waar Rianne verblijft. Toeterende brommers, auto's en fietsriksja's als krioelende mieren op weg naar............... Aangezien de maag van Rianne nog niet helemaal fit is nemen wij ook een riksja en laten we ons naar spice market brengen. Vanaf een afstand ruik je de kruiden al en even later loop je langs winkeltjes en kraampjes met kruiden en specerijen. Na de spicemarket op weg naar de grootste moskee van India de Jama masjid (vrijdags moskee) en nadat de dames zich hadden gehuld in een keurige soepjurk konden we naar binnen. Ook op het plein voor de moskee werden we gevraagd om mee op de foto te gaan en zagen we her en der mensen foto's van ons maken. Rond 7 uur waren we bij Karim's aangekomen. Een erg beroemd indisch restaurant waar Rianne ons mee naar toe heeft genomen. Wijselijk onze 'gids' laten bestellen van de kaart en zalig gegeten. De rekening van 1100 roepies namen we voor lief. Als sluitstuk met de metro terug naar huis en ons hotel. We konden mooi vooraan instappen en daarna werd Roelof gesommeeerd naar het mannen gedeelte te gaan. Wij lekker ruim en rustig en hij opgepropt in het gedeelte waar vrouwen wel mogen komen maar mannen moeten zijn. Geloof dat het voor Nederland ook wel goed zou zijn,hahahahahha.

Terug 'thuis' nog even gepraat met Phillip en nog even wat gedronken. Daarna op weg naar ons hotel en ons voorbereiden voor de dag van morgen. Trusten.

Carolien

Yeah jullie zijn veilig aangekomen, nu even heerlijk genieten met z 'n drie ! Heel veel plezier daar !

Lieve groeten
Carolien en Piet

Ingrid

Super gezellig !! Geniet ervan met z'n 3'tjes! Leuk verhaal en ik waan me opnieuw weer helemaal terug in Delhi... toch weer heimwee hoor! Het is een aparte stad zoals geen ander!

Liefs Ingrid

pa en ma

blij dat alles goed is daar, en al heel veel mee gemaakt. wat een verschil met hier en wat leef je in een andere wereld.geniet er van deze dagen .
groetjes pap en mam en zingo.